Jedním z našich prvních klientů byla společnost MINIB s.r.o., která dnes již jako akciová společnost patří k významným výrobcům konvektorů nejen v České republice. Měli jsme tu příležitost si popovídat s Ing. Liborem Šichem, ředitelem pro strategický rozvoj společnosti.

  • Jak vlastně společnost MINIB, s.r.o. vznikla? A jaké bylo původní předsevzetí zakladatelů?

Společnost MINIB, s.r.o. byla založena počátkem roku 1999 jako ryze česká soukromá firma. Její zakladatel Ing. Miloš Novák se tak pustil do realizace svého podnikatelského záměru – výroby a prodeje otopných konvektorů. K tomuto nápadu ho přiměla zkušenost z Kanady a k ní přidal vlastní znalosti a profesní zkušenosti z oboru tepelné techniky, vsadil na kvalitní práci českých rukou a firma byla na světě. Pro nově vznikající komerční či administrativní objekty je konvektor prakticky jedinou alternativou k radiátorům, protože konvektory nikterak nenarušují pohled skrz prosklenou fasádu. Dobrá zkušenost s konvektory pak přivedla architekty k využití tohoto způsobu vytápění v mnoha dalších typech objektů, ať už se jedná o bytové domy, historické objekty, banky, hotely, kulturní a sportovní centra, rodinné domy, nebo další prostory.

  • Rok výstavby: 2001
  • Místo výstavby: Býkev u Mělníka
  • Typ haly: administrativní a skladová
  • Zastavěná plocha: 879 m2
  • Střecha: sedlová se sklonem 7°
  • Izolace: ano
Ing. Libor Šich, ředitel pro strategický rozvoj Minib s.r.o.

Ing. Libor Šich

  • Kde ve svých začátcích společnost hledala odbytiště? Co považujete za klíčové momenty v rozvoji společnosti?

Firma pochopitelně hledala odbytiště zejména na českém trhu a díky stavebnímu boomu kolem přelomu století se jí podařilo získat si na trhu dobrou pozici. Následovalo několik zahraničních projektů a nyní je společnost MINIB, a.s. aktivní ve 30 zemích světa. Klíčovým momentem byl nepochybně prvotní podnikatelský záměr a odvaha k jeho realizaci. Při dotazu na klíčový moment je ale nutné zmínit i tragickou událost v historii firmy. Koncem roku 2007 zahynul při havárii malého letadla zakladatel firmy Miloš Novák s manželkou. Díky úsilí a odhodlání pozůstalých i zaměstnanců se tuto smutnou událost podařilo překonat a rozvíjet firmu dál.

  • Kdy vyvstala poprvé potřeba rozšířit výrobní a skladové kapacity? Před 15 lety nebyly montované ocelové haly v Čechách až tolik rozšířené. Proč jste se rozhodli pro tuto technologii?

V případě MINIBu se nejednalo ani tak o rozšíření, jako spíš o samotný rozjezd nově vzniklé výroby. Tato potřeba se datuje do roku 1999. Těžko hodnotit důvody, které vedly dnes již nežijícího majitele firmy k takovému rozhodnutí. S největší pravděpodobností to bylo určité podnikatelské souznění, že se rozhodl pro firmu, která podobně jako on právě rozbíhala nové technologie na českém trhu.

Hala MINIB po výstavbě v roce 2001Hala MINIB po 15 letech od výstavby

Najdete minimálně 5 rozdílů na fotografiích, které od sebe dělí 15 let? Pro odkrytí fotografií táhněte posuvníkem.

  • Dokážete odpovědět, proč si Ing. Novák vybral právě LLENTAB? A jak tehdy byl spokojen s realizací?

Ti, kteří Ing. Nováka znali, mohou potvrdit, že nároky, které kladl na své zaměstnance, měl i vůči svým dodavatelům a dokázal jejich úsilí spravedlivě ohodnotit. LLENTAB zcela určitě musel předložit cenově rozumnou nabídku doplněnou férovým jednáním a přiměřenými podmínkami. Ostatní uchazeči o zakázku byli zřejmě horší. Osobně jsem u toho nebyl, ale kdyby tu realizaci provázely nějaké komplikace, tak by se o tom ve firmě mluvilo ještě dnes. A to se určitě neděje.

  • Dne, po dlouhé době užívání, jistě máte s ocelovou halou LLENTAB bohaté zkušenosti. Mohl byste je prosím zmínit?

Z pohledu dnešního trendu energetické úspornosti staveb by dnes byly od takové stavby požadovány lepší parametry, což je však nedostatek veškerých tehdejších staveb. Každopádně po konstrukční stránce je hala plně vyhovující i dnes.

  • Doporučil byste svým známým z podnikatelské sféry haly společnosti LLENTAB?

Asi nejvýstižnější odpovědí je fakt, že pro plánované rozšíření výroby LLENTAB opět oslovíme. Abych tedy odpověděl na otázku, ano doporučil.

Hala MINIB po výstavbě v roce 2001
Pohled do haly v době výstavby (2001)
Vstup do haly v době výstavby (2001)
Bok haly v době výstavby
Hala MINIB po 15 letech od výstavby
Pohled do haly po 15ti letech
Vstup do haly po 15ti letech
Bok haly po 15ti letech
  • Došlo v průběhu let ke změně vlastnické struktury?

V důsledku smrti zakladatele přešel podíl ve firmě na členy rodiny a došlo k transformaci společnosti z s.r.o. na a.s.. Aktuálně jsou akciové podíly v držení Ing. Moniky Novákové a Ing. Renaty Novákové, které zároveň tvoří představenstvo společnosti.

  • Jaké je současné produktové portfolio? Které jsou klíčové trhy, případně jakého ročního obratu společnost MINIB dosáhla za rok 2015?

MINIB, a.s. vyrábí a prodává především otopné konvektory, a to jak podlahové, tak i samostojné a nástěnné. V poslední době se k funkci vytápění přidala u některých typů konvektorů i funkce chlazení. Více než 60 vyráběných konvektorů lze dále modifikovat z hlediska materiálu, rozměrů a dalších charakteristik, takže produktové portfolio tvoří několik stovek různých provedení konvektorů. Obrat společnosti se po mnoho let pohybuje v rozmezí 100 – 200 mil. Kč, přičemž více než poloviny obratu je dosahováno na zahraničních trzích.

  • V čem se výrobky či služby společnosti MINIB liší od konkurence? Na co jste dnes ve své společnosti nejvíce pyšní?

Od počátku bylo pro společnost MINIB důležité zaměření na kvalitu materiálů i finálních výrobků. V neposlední řadě pak MINIB dokáže velmi pružně reagovat na specifické požadavky zákazníků a vyrobit jim konvektory doslova na míru, což v sériové výrobě nebývá zrovna pravidlem. MINIB dokáže uzpůsobit své výrobky dle konkrétních podmínek na příslušné stavbě a eliminovat tak komplikace, které by při různých změnách staveb jinak stavařům vznikly. Máme jasný výrobní program, moderní výrobu, významný podíl na trhu, kvalifikované a loajální pracovníky. Vždy je co zlepšovat, ale jsme pyšní, že máme na čem stavět.

  • Jaké jsou vaše další plány a cíle pro následující období?

Naši vývojoví pracovníci řeší spoustu úkolů na inovacích našich výrobků a na vývoji zcela nových produktů v našem oboru. Detaily pochopitelně nebudeme prozrazovat, nechte se překvapit. Jinak jsou naše cíle podobné jako u jiných podnikatelů: získání nových zákazníků, snížení nákladů, zvýšení efektivity výroby. Takže nás pro následující období čeká spousta práce a to je vlastně dobře.

Děkujeme za rozhovor a přejeme mnoho dalších úspěchů.